Foto’s: Bentley
Bentley Motors heeft de Bentley Mulliner Batur onthuld – een nieuwe tweedeurs Grand Touring-coupé, gelimiteerd tot 18 seriestukken, die het begin belichaamt van een designrevolutie bij Bentley. De Batur, gecreëerd door Design Director Andreas Mindt en zijn team, is een uitstalraam van een nieuw design-DNA dat uiteindelijk het ontwerp van Bentleys toekomstige reeks Battery Electric Vehicles (BEV's) zal sturen.
De verzameling van slechts 18 serievoorbeelden van de Batur is het nieuwste project van Mulliner, de interne afdeling op maat en carrosseriebouw van Bentley, en is de opvolger van de Bacalar – een serie van 12 individueel gespecificeerde, ontworpen en handgemaakte Barchettas die de carrosseriebouw bij Bentley nieuw leven hebben ingeblazen. Net als zijn voorganger – de Bacalar – is de Batur vernoemd naar een prachtig natuurlijk waterlichaam. Lake Batur is een 88 meter diep, 16 km2 groot kratermeer in Kintamani op het eiland Bali, Indonesië, en levert voedselrijk water aan zowel lokale warmwaterbronnen als landbouw.
De Batur zal ook de krachtigste Bentley tot nu toe zijn, met een 740+ pk-versie van de iconische, met de hand geassembleerde 6,0-liter W12-motor met dubbele turbocompressor die de afgelopen twee decennia letterlijk en figuurlijk het succes van Bentley heeft aangedreven. Terwijl de motor zijn schemerjaren ingaat als onderdeel van Bentley’s Beyond100-transformatiereis om volledig geëlektrificeerd te worden, vormt de Batur het eerste deel van een viering van het buitengewone vermogen, koppel en verfijning van de W12. De motorprestaties zullen worden afgestemd op het meest geavanceerde Bentley-chassis ooit, met Speed-tuned luchtvering, elektrische actieve anti-rolcontrole, eLSD, vierwielbesturing en koppelvectoring.
Alle 18 exemplaren van de Batur zijn al gereserveerd. Elk zal worden ontworpen in samenwerking met elke klant, begeleid door het interne ontwerpteam van Mulliner. Klanten kunnen de kleur en afwerking van praktisch elk oppervlak van de Batur specificeren, om zo een auto te creëren die net zo individueel is als ze zijn. Elk exemplaar wordt vervolgens in de loop van enkele maanden met de hand gemaakt in de werkplaats van Mulliner in Bentley’s koolstofneutrale fabriek in Crewe, Engeland. De eerste leveringen worden verwacht midden 2023.
De Batur werd onthuld op Bentley’s Signature Party tijdens Monterey Car Week, in het bijzijn van bijna 500 VIP-gasten, door Bentley’s voorzitter en Chief Executive, Adrian Hallmark:
“De Batur is een belangrijke auto voor Bentley. Veel meer dan de erfgenaam van de zeer succesvolle Bacalar, toont de Batur de ontwerprichting die we in de toekomst inslaan bij de ontwikkeling van ons assortiment BEV’s. Andi Mindt en zijn team hebben de klassieke Bentley-designelementen opnieuw uitgevonden in een sterker, gedurfder ontwerp dat zowel elegant als gracieus blijft.
“Onder het prachtige exterieur schuilt de krachtigste motor die we ooit hebben ontwikkeld. Onze W12-motor is verreweg de meest succesvolle twaalfcilinder-automotor in de geschiedenis, en nu hij zijn pensioen nadert om plaats te maken voor toekomstige hybrides en BEV’s, willen we zijn prestaties markeren.
“De 18 gelukkige klanten die hun Batur al hebben gereserveerd, zullen genieten van een ongeëvenaarde co-creatie-ervaring met ons Mulliner Design-team bij het specificeren van hun auto’s. De Batur is de volgende stap in de uitbreiding van Mulliner en toont de vraag naar echt op maat gemaakte voertuigen die luxe en prestaties combineren op een manier die alleen Bentley kan leveren.”
Een ontwerprevolutie
Het ontwerp van de Batur is het werk van Bentley’s Director of Design, Andreas Mindt, en zijn team, waaronder Head of Exterior Design, Tobias Suehlmann en Head of Interior Design, Andrew Hart-Barron. Het Bentley-design-DNA dat aan de basis lag van de creatie van de Continental GT-, Flying Spur- en Bentayga-families, heeft een revolutie teweeggebracht voor de Batur, met nieuwe thema’s, benaderingen en details. De nieuwe vormtaal definieert een nieuw hoofdstuk voor Bentley-design, als onderdeel van Bentley’s Beyond100 transformationele reis om ‘s werelds toonaangevende duurzame luxemobiliteitsbedrijf te worden.
De Batur geeft een vooruitblik op de ontwerpprincipes die aan de basis liggen van de ontwikkeling van de eerste BEV van het bedrijf – die in 2025 wordt verwacht – en de families van auto’s die daarop volgen.
Andreas Mindt legt het ontwerp uit
“Voor elk ontwerpteam is de kans om onze eigen regels te herdefiniëren de spannendste uitdaging. We hebben de ontwerptaal van Bentley opnieuw uitgevonden, waarbij we een zekere continuïteit in het verleden en het heden hebben behouden, terwijl we ook belangrijke elementen drastisch hebben gewijzigd.
“Het ontwerp van een moderne Bentley moet altijd krachtig, inspirerend en harmonieus zijn. De vorm moet sterk en gespierd zijn en toch sierlijk blijven – er moet zowel elegante vloeiendheid als gespierdheid zijn. De term die we gebruiken is de “rustende beesthouding” – stel je een leeuw of tijger voor, laag in aanvalspositie in lang gras. Die krachtige vorm – van ultieme kracht in rust, die er zelfs in stilstand snel uitziet – is er een die onze nieuwe interpretatie van de klassieke Bentley powerline en console aandrijft.
“Een teken van macht en prestige is altijd een lange motorkap geweest. Onze nieuwe designelementen omvatten een lijn die zich vanaf de motorkap over de hele lengte van de auto uitstrekt, de motorkap verbindt met het koetswerk, de auto lang en slank maakt en een langgerekte verhouding geeft aan de voorkant. We noemen dit kenmerk de “eindeloze motorkap”, en het is het enige accent op de strakkere vorm. Ondertussen wordt de visuele massa van de auto naar achteren verplaatst, waardoor de indruk wordt gewekt dat de auto op de achteras zit, wat de heupen nog meer diepte geeft.
“Aan de voorkant van de auto hebben we de beroemde Bentley-grille gemoderniseerd en lager en meer rechtop gemaakt, om een sterker gezicht en een dominantere houding te geven. Deze rechtopstaande elegantie brengt zelfvertrouwen met een luxe uitstraling. De grille wordt geflankeerd door een nieuwe vorm en ontwerp van de koplamp, een evolutie van het ontwerp dat op Bacalar werd gebruikt en met behoud van de enkele grote koplamp aan weerszijden. Deze worden gecombineerd met geheel nieuwe achterlichten aan de achterzijde, die aan weerszijden van een uitklapbare spoiler zitten.
“Over het algemeen is de vorm schoner en vereenvoudigd, en we vertrouwen meer op gewelfde oppervlakken die op de juiste plaatsen in tweeën zijn gesneden om licht en donker te reflecteren en meer kracht in het ontwerp te brengen.”
Het volgende uitzonderlijke Mulliner-project
De Batur is de erfgenaam en opvolger van de Bacalar, het 12-delige Barchetta-ontwerp dat de carrosseriebouw terugbracht naar Mulliner. Mulliner is bedreven in het leveren van complexe projecten, waaronder de Bacalar en de Blower Continuation Series – ‘s werelds eerste voortzetting van een vooroorlogse auto. De coachbuilding-vaardigheden die door beide projecten zijn herboren, zullen worden gecombineerd met generaties handwerk om de 18 Baturs te leveren die moeten worden gebouwd, elk volledig en minutieus met de hand.
Paul Williams, directeur van Mulliner, zegt:
“Met Bacalar hebben we de honger van onze klanten voor echt op maat gemaakte en individuele Bentleys bewezen. We bouwen voort op dat verhaal met de Batur, en het feit dat alle 18 auto’s al zijn gereserveerd, getuigt van het feit dat ons ontwerpteam auto’s maakt die onze klanten willen kopen. Batur is niet alleen een prachtige handgemaakte Bentley – het is het volgende lid van een voorname lijn van auto’s die door Mulliner zijn gebouwd, waaronder de W.O. Bentley’s favoriete auto in de 8 liter en de nu echt iconische R-Type Continental.”
Het interne ontwerpteam van Mulliner zal elke Batur samen met zijn klant creëren en enkele uren samenwerken via een speciaal gemaakte Mulliner-visualiser waarmee elk onderdeel van de auto kan worden aangepast in kleur en oppervlakteafwerking. Eindeloze voorbeelden van unieke materialen geven textuur aan het proces en de resulterende ontwerpen zullen echt individueel zijn en door de klant worden gemaakt – alleen beperkt door hun verbeeldingskracht. Van de belangrijkste buitenverf tot de oppervlakteafwerking van de ventilatieopeningen, en letterlijk alles daartussenin, elke klant zal zelfs de kleinste details specificeren.
Door middel van handgemaakte materialen en uitzonderlijke kleuren wordt elke Batur vervolgens tot leven gebracht door Mulliners team van auto-ambachtslieden in een proces dat voor elke auto enkele maanden in beslag neemt.
Exterieur Details
Buiten de uiterlijke vorm van de auto ligt een bijna eindeloze reeks keuzes die de toekomstige eigenaar van elke auto kan maken. De verfkeuze is oneindig – te beginnen met het volledige Mulliner-kleurenpalet en verder te gaan naar volledig op maat gemaakte verf en zelfs met de hand geschilderde afbeeldingen.
De aerodynamische toevoegingen van frontsplitter, sideskirts en achterdiffusor kunnen worden gemaakt in zowel koolstofvezel als nieuw, duurzaam Natural Fibre-composiet.
De buitenverlichting kan elke mix van licht en donker, satijn of glanzend of zelfs titanium zijn. Net als bij de eerste auto, is een andere optie een gegradueerde contrastkleur op de voorgrille, voor een levendig ombre-effect.
De Batur staat op unieke 22-inch wielen, waarbij de ‘standaard’-optie wordt geverfd in Black Crystal en vervolgens wordt het oppervlak glanzend machinaal bewerkt en gepolijst. Een donkere optie combineert donkere glanzende vlakken met satijnen spaken, terwijl klanten er ook voor kunnen kiezen om de wielen af te stemmen op de carrosserie, met of zonder contrasterende afwerking, of om een totaal andere contrastkleur te kiezen.
De auto die in Monterey werd onthuld, is gespecificeerd om de vormentaal van de Batur te demonstreren. Het koetswerk is een op maat gemaakte kleur – Bonneville Pearlescent Silver – die zorgt voor een vloeiend contrast over de gewelfde oppervlakken. De carrosserie wordt geaccentueerd door frontsplitters van koolstofvezel, sideskirts en achterdiffusor die is gespoten in Black Crystal. De voorkant van de auto heeft een grille van uitzonderlijke kunst – met de hoofdmatrix afgewerkt in Gloss Dark Titanium, geaccentueerd met contrasterende chevrons in een horizontaal ombrepatroon dat overgaat van Hyperactive Orange in het midden en geleidelijk donkerder wordt naar de zijkanten naar Black Crystal. De “eindeloze motorkap” lijn is afgewerkt in Satin Titanium-lak, net als de 22-inch wielen – met de spaken in Satin Dark Titanium die passen bij de grille.
Een cabine van duurzame, op maat gemaakte schoonheid
De binnenruimte met twee zitplaatsen van de Batur is ontworpen voor ultieme personalisatie en grote tochten over lange afstanden. Geïnspireerd door het succes van het interieurontwerp van de Bacalar, bouwt de Batur voort op de kernelementen van het interieurontwerp van de Bacalar en voegt nieuwe duurzame luxefuncties toe.
Elk element van de cabine is afgestemd op de specificaties van de klant. Klanten kunnen kiezen uit verschillende duurzame interieurmaterialen, waaronder:
- Leer met een laag koolstofgehalte afkomstig uit Schotland, dat aanzienlijk kleinere afstanden aflegt dan leer dat van buiten het VK wordt gewonnen.
- Duurzaam looileer uit Italië, in vijf verschillende kleuren.
- Dinamica, een alternatief suède-achtig duurzaam materiaal voor leer.
Het assortiment fineren dat beschikbaar is voor de fascia’s omvat een nieuw materiaal voor Bentley – Natural Fiber-composiet, dat een duurzaam alternatief is voor koolstofvezel. Verkrijgbaar als een 2×2 twill weefsel en afgewerkt in satijnlak, de Natural Fiber composiet geeft een nieuwe duurzame textuur aan de cabine. Ongeacht het gekozen fineer, is het dashboardpaneel van de passagierszijde afgewerkt met een unieke gravering van de audiosignatuur van de W12-motor – en er is ook een op maat gemaakte gravering beschikbaar.
De laatste duurzame elementen zijn de tapijten, die zijn afgestemd op het leer en gemaakt zijn van gerecycled garen, een primeur voor Bentley.
Klanten zullen kiezen tussen heldere of donkere behandelingen voor het interieur van helderware en titanium opties zijn ook beschikbaar. Bepaalde bedieningselementen – zoals de orgelstops voor ventilatie – zijn zelfs verkrijgbaar in 3D-geprint 18K goud.
Het interieur van de lancering Batur is met de hand getrimd in een verbluffende combinatie van zwart, rood en oranje – met name Beluga, Hotspur en Hyperactive. De hoofdhuid van Beluga wordt gecontrasteerd met nieuw, nog duurzamer Mulliner Hyperactive Orange-leer met een lage CO2-uitstoot. Een complementaire textuur wordt geboden door het gebruik van Dinamica – een suède-achtig alternatief voor leer – in zowel Beluga als Hotspur. Unieke “Batur Chevrons” op de buitenste vleugels van de stoelen zijn fijn met de hand geborduurd in Snap Orange-draad, terwijl de rest van de bekleding een contrasterende witte draad draagt.
Het fineer van het instrumentenpaneel, de fascia’s en de deuren zijn glanzend zwart geverfd, met een ‘gitaarvervaging’ naar Fine Brodgar die van de fascia’s naar de deuren stroomt, voordat het weer zwart wordt. De fascia wordt gecompleteerd met een uniek kunstwerk – een lasergeëtste geluidsgolf, die het unieke geluid vertegenwoordigt dat wordt gegenereerd door de W12-motor. De metalen elementen van het interieur zijn een mix van zwart geanodiseerd aluminium en gesatineerd titanium, aangevuld met een gestempelde 18-karaats gouden Bentley Dynamic Drive Selector en een middenband van het ’12 uur’-stuurwiel.
De machtige W12
De Batur heeft de krachtigste motor die ooit in een Bentley is gemonteerd. De 6,0-liter W12 die de wedergeboorte van Bentley met de Continental GT in 2002 inluidde, heeft sindsdien verschillende ontwerpiteraties ondergaan en is nu de meest geavanceerde twaalfcilindermotor ter wereld. Het is altijd met de hand gemaakt in Bentley’s koolstofneutrale fabriek in Crewe, Engeland.
Voor de Batur, een nieuw inlaatsysteem, verbeterde turbocompressoren, nieuwe intercoolers en uitgebreide herkalibratie van meer dan 740 pk en 1.000 Nm koppel, om uitzonderlijke prestaties te leveren voor deze nieuwe top Grand Tourer. Deze ontwikkeling van de motor viert zijn prestaties gedurende 20 jaar, gedurende welke tijd hij is ontwikkeld om bijna 40% meer vermogen te produceren, terwijl het brandstofverbruik met 25% is verbeterd. Voor de Batur wordt de W12 gecombineerd met Bentley’s achttraps transmissie met dubbele koppeling en een sportuitlaat om een soundtrack te bieden die past bij het prestatieniveau. Het hele uitlaatsysteem is van titanium, terwijl de finishers 3D-geprint zijn in titanium, een primeur voor Bentley.
Terwijl Bentley het tijdperk van elektrificatie nadert, gaat de W12 zijn schemering in. Voor zijn pensionering verdient dit technische meesterwerk alle lof, en de Batur is het perfecte huis voor de ultieme ontwikkeling van W12-prestaties.
Een passend chassissysteem
De Batur is niet alleen de krachtigste en meest exclusieve Bentley-coupé tot nu toe, maar ook de meest dynamische.
Adaptieve drie kamer luchtveren hebben elk drie schakelbare kamers, waardoor het volume van de luchtveer verandert en dus de effectieve stijfheid. De bestuurder kan de balans tussen rijcomfort en koetswerkcontrole selecteren met behulp van de Drive Dynamics Control met vier standen in de middenconsole, waarbij hij kan kiezen tussen Sport, Bentley, Comfort en Custom.
De Drive Dynamics Control verandert ook het gedrag van het 48V elektrische actieve anti-rolcontrolesysteem, dat in 0,3 seconden tot 1.300 Nm anti-rolkoppel kan leveren of de wielen aan beide uiteinden van elke as volledig kan ontkoppelen. Het anti-rolcontrolesysteem kan ook worden gebruikt om de rolstijfheid van voor naar achter aan te passen, waardoor de Batur scherper instuurt en de auto beter in evenwicht kan houden op het gaspedaal in de Sport-modus.
De algehele tractie en grip in bochten wordt gemaximaliseerd door het gebruik van een elektronisch Limited Slip Differential (eLSD) dat actief koppel over het chassis stuurt. Dit wordt aangevuld met koppelvectoring door middel van remmen, waarbij de auto bij het insturen lichtjes op het binnenste achterwiel kan afremmen voor een betere respons van de vooras, en ook lichtjes kan remmen op beide binnenwielen bij het verlaten van een bocht om het vermogen naar buiten te verplaatsen, belaste wielen voor een betere tractie.
Remmen gebeurt via Bentley’s CSiC-remsysteem (Carbon-Silicon-Carbide), met 440 mm remschijven voor en 410 mm achter, gecombineerd met remklauwen met 10 zuigers voor en vier zuigers achter. De Batur rijdt op op maat gemaakte 22-inch wielen met Pirelli-banden.