Sylvia Zach: Kunst in 3D, Een verbinding tussen natuur en mens

Ontdek het betoverende werk van kunstschilder Sylvia Zach, wiens unieke methode van werken met olieverf, houtskool en plexiglas een dieptezicht en gevoel van oneindigheid creëert. Met haar kunst wil ze een verbinding leggen tussen de menselijke geest en de pracht van de natuur, waarbij ze figuratieve suggesties en warme kleuren gebruikt om emoties te vangen en de kijker uit te nodigen tot contemplatie. Stap in de wereld van Sylvia Zach en laat je verrassen door de harmonie tussen kunst en natuur.

Hoe ben je begonnen als kunstschilder? Wat is jouw artistieke achtergrond en wat heeft je geïnspireerd om met deze unieke methode te werken?

10 jaar geleden ben ik gestart met de opleiding schilderkunst aan de Stedelijke Academie te Genk. De interesse in kunst was reeds in de kinderjaren latent aanwezig. Mijn methode om mijn werk op deze manier te realiseren was er niet onmiddellijk. Het heeft heel wat jaren geduurd, vooraleer ik wist dat ik vooral het 3D effect op deze manier wilde accentueren.

Wie zijn jouw belangrijkste bronnen van inspiratie in de kunstwereld? Zijn er bepaalde kunstenaars of kunststromingen die jou hebben beïnvloed?

De oude meesters zijn technisch ongelofelijk goed. Rubens, van Gogh maar ook Leonardo da Vinci zijn niet te evenaren. Ook Rothko maakt een enorme indruk op me, maar zo zijn er wel meer. Ik kan niet één specifieke kunstenaar opgeven, die mij geïnspireerd heeft. Ik heb kunst in me opgenomen, mij laten beïnvloeden en dan heb ik het omgezet in mijn huidig werk, in haar specifieke stijl.

Hoe ziet jouw creatieve proces eruit? Hoe ga je te werk bij het maken van een nieuw schilderij en hoe vind je de balans tussen techniek en expressie?

Meestaal vormt er zich een idee tijdens de nacht. Soms duurt het wel even vooraleer het vorm krijgt. Ondertussen weet ik, dat het goed is geduldig te wachten, tot ik weet wat ik wil creëren . Ik werk een eerste fase af op doek, begin dan aan het plexi en stuur dan bij tot ik tevreden ben. Technisch mag er geen fout in de vormgeving zijn. Nadat het lichaam goed op doek staat, werk ik zolang tot ik het juiste gevoel kan oproepen met mijn kleurenpalet. Zo heb ik twee jaar gebroed op het idee, een werk te maken met eikenblaadjes, ook een deelaspect van onze natuur. Het werk hangt nu voor het eerst in ‘Rentmeesterij’ Alden Biesen.

Zijn er specifieke evenementen, tentoonstellingen of erkenningen die jouw kunstenaarschap hebben gevierd? Kun je ons iets vertellen over deze hoogtepunten in jouw carrière?

Als ‘jong’ kunstenaar heb ik nog maar enkele tentoonstellingen georganiseerd. Het hoogtepunt is wel de expo die nog te zien is in ‘Rentmeester’ te Alden Biesen tot eind augustus. Het was een mooie uitdaging, laten we zeggen, startpunt omdat ik dit jaar afgestudeerd ben. Hier kon ik de reacties opnemen van de gasten die naar de vernissage zijn geweest Daarvoor heb ik er ééntje gehad in Genk, in ‘the Gallery’ en bij ‘Van Havermaet’ te Diepenbeek. Elke jaar wordt er tussen Belgisch en Nederlands Limburg een wedstrijd georganiseerd. Dit jaar ben ik bij de finalisten. Ik werk gestaag verder en kijk wat er op mijn pad komt. Toeval bestaat volgens mij niet, alleen kan je soms je weg niet goed zien.

De kern van mijn werken tot nu, kun je samenvatten tot ‘natuurhumanisme’ . De mens als intellect in verbinding met de sublimiteit van de aarde. Mijn website draagt mijn naam www.sylviazach.be . Verder vind je me ook onder mijn naam terug op Instagram.

Contact

Sylvia Zach
Schepersweg 57
3600 Genk
+32 477 71 62 25