Foto’s: Aston Martin
Aston Martin heeft de Monterey Car Week 2022 gekozen om voor het eerst de spectaculaire DBR22 te onthullen: een ontwerpconcept met speciaal gebouwde carrosserie, een V12-motor en twee zitplaatsen, ter ere van de buitengewone bloedlijn van sportracers met open cockpit.
De creatie van het DBR22-ontwerpconcept is de nieuwste in een lange reeks buitengewone projecten die vakkundig zijn uitgevoerd door de eigen op maat gemaakte divisie, Q by Aston Martin, die een decennium van exclusieve auto’s voor ‘s werelds meest veeleisende klanten viert. Deze iconische eenmalige opdrachten zijn schitterende voorbeelden van deze samenwerkingen: Aston Martin Victor, en low-volume specials zoals Vulcan – beperkt tot 24 exemplaren wereldwijd, en Vantage V600 – beperkt tot slechts 14. Het lijkt dan ook alleen maar passend dat het DBR22-ontwerpconcept ook de basis moet vormen van een productierealiteitsvoorbeeld voor een ultra-exclusief aantal Q by Aston Martin-klanten.
Door de klassieke kunst van Carrosseriebouw te combineren met geavanceerde materialen en geavanceerde productietechnologieën, is DBR22 een perfecte mix van ontwerpzuiverheid, technische precisie, bloedstollende prestaties en ware passie. Een perfecte viering van Q by Aston Martin en zijn grenzeloze potentieel. Dit alles onderstreept door de kennis dat het een van de zeldzaamste Aston Martins is in de rijke 109-jarige geschiedenis van het merk. Met klassieke proporties en onberispelijke, gespierde rondingen, spreekt de DBR22 onbeschaamd over traditie – met name Aston Martin’s levenslange afstamming van wereldberoemde tweezits sportwagens met open cockpit zoals de DBR1 en DB3S – maar drukt het uit met een dynamische nieuwe kijk op dit meeslepende thema .
DB3S vertegenwoordigt een belangrijk stuk wedstrijdgeschiedenis van Aston Martin. Frank Feeley’s lichtmetalen DB3S-carrosserie, geïntroduceerd in 1953, werd bekend om zijn rondingen en aerodynamische efficiëntie, waardoor Aston Martin een serieuze Le Mans-mededinger werd en een aantal indrukwekkende resultaten behaalde. DBR1, bekend als de ultieme Aston Martin-sportwagen, bracht de designtaal van Feeleys nog een stap verder en werd een van de belangrijkste, invloedrijkste Aston Martins aller tijden. DBR1 won een aantal opmerkelijke races, waarvan de beroemdste natuurlijk Le Mans in 1959, bestuurd door Carroll Shelby en Roy Salvadori, en bracht het Aston Martin-team naar de ultieme overwinning: het winnen van het Wereldkampioenschap voor sportwagens in datzelfde jaar (’59.)
Het ontwerpconcept van de DBR22 toont een volledig nieuwe carrosserie van de ontwerpers van Aston Martin. Zijn uitzonderlijke koetswerkvorm is gecreëerd met een minimaal aantal carrosseriepanelen om een meer gebeeldhouwde, gespierde aanwezigheid te creëren. Het resultaat: een soepele en moeiteloze mix van uitzonderlijk drama en elegantie, met verschillende unieke ontwerpkenmerken als aanvulling. Een bijzonder opmerkelijk kenmerk is de geheel nieuwe grille met een uniek koolstofvezelontwerp in plaats van de gebruikelijke aderen die te zien zijn bij de serieproductie van Aston Martins. Dit ontwerp is rechtstreeks geïnspireerd op de DBR1 en DB3S en geeft een unieke identiteit; een die duidelijk put uit het erfgoed van Aston Martin, maar deze inspiratie gebruikt om een echt eigentijds ontwerp te creëren.
De motorkap heeft een indrukwekkende hoefijzervormige ventilatieopening, verzonken om de luchtstroom van de 5,2-liter V12 Twin-Turbo-motor die eronder zit te bevorderen. Deze lange, ononderbroken motorkaplijn trekt je blik terug naar de cockpit, over de lowline winddeflector en delicate spiegels, die aan de bovenkant van de deuren zijn gemonteerd op slanke, windverstorende koolstofvezelarmen. Perfect binnen de wielkasten zit een set geheel nieuwe 21-inch lichtmetalen velgen. Deze lichtgewicht wielen hebben een uniek 14-spaaks ontwerp dat speciaal voor de DBR22 is gemaakt en hebben een uit de autosport afgeleide centrale vergrendelingsnaaf, die ook beschikbaar is in een uitgebreid kleurenpalet.
Het DBR22-ontwerpconcept toont ook een volledig op maat gemaakte lakkleur, speciaal ontwikkeld voor de gelegenheid met behulp van ‘Paint to Sample’ – een exclusieve optie die beschikbaar is via Q by Aston Martin, en demonstreert opnieuw de enorme ontwerpmogelijkheden die mogelijk zijn via de op maat gemaakte service van het merk. De cockpit van de DBR22 zet de samensmelting van klassieke en eigentijdse benaderingen voort met veel unieke componenten en een uitgebreid gebruik van zowel leer als zichtbare koolstofvezel. Met architectuur gedefinieerd door het geheel nieuwe dashboard en gestroomlijnde infotainmentschermen, zet het de toon voor een schone, overzichtelijke omgeving. Hoewel de DBR22 geïnspireerd is door Aston Martin’s wereldberoemde wedstrijdauto’s, is hij van binnen geen kale racer. Soepele aromatische huiden omhullen het moderne dashboard, de prestatiegerichte stoelen van koolstofvezel en strekken zich uit over de bovenkanten van de deuren om een uitnodigende hint van het interieur te creëren.
Achter de stoelen bevinden zich dubbele motorgondels die de luchtstroom achter het hoofd van de bestuurder en de passagier gladstrijken. Aan de achterzijde heeft het DBR22-designconcept een onmiskenbare horizontale lichtgrafiek dankzij de slanke, over de volle breedte gemaakte lichtbalk die speciaal voor deze toepassing is gemaakt. Daaronder zit een geperforeerd paneel zodat warme lucht de staart kan verlaten. Dit prachtig sculpturale stuk is nog een ander uniek hoogtepunt van het intrigerende ontwerp van de DBR22. Samen met de soepel geïntegreerde diffusor en het paar uitlaatpijpen met grote diameter, heeft de DBR22 een ongelooflijke aanwezigheid op de weg, waardoor de rauwe emotie van de rijervaring perfect wordt vastgelegd. Met een uitgebreid optiespalet dat beschikbaar is via de gevierde op maat gemaakte service, biedt Q by Aston Martin klanten van alle Aston Martin-modellen de kans om iets volledig unieks te creëren. Naast lakkleuren en afwerkingen, op maat gemaakte graphics tot getinte koolstoffen en op maat gemaakte materialen voor zowel het interieur als het exterieur, kan elke Q by Aston Martin-auto de grenzen van design en verlangen verleggen en volledig op de klant worden afgestemd.
Dankzij een enorm krachtige 5,2-liter V12 Twin-Turbo-aandrijflijn ondersteunt de DBR22 zijn buitengewone uiterlijk met werkelijk adembenemende prestaties; piekvermogens van 715 pk en 753 Nm zorgen voor voldoende voortstuwing om de DBR22 in slechts 3,4 seconden van stilstand naar 60 mph te versnellen en een topsnelheid van 319 km/u te halen. Met niets anders dan de slipstream tussen de bestuurder en het onvergetelijke gehuil van deze epische motor, belooft de DBR22 een intense zintuiglijke stimulatie te worden.
Dynamisch is de DBR22 gericht op echte driververbinding, met een chassis dat is aangescherpt om in gelijke mate precisie, wendbaarheid en tactiliteit te leveren. De unieke kalibratie van de motor en de 8-traps automatische transmissie met paddle-shift maakt gebruik van koppelvorming om de DBR22 een manier en levering te geven die anders is dan elk ander model. Een vastgezette stuurkolom zorgt voor meer nauwkeurigheid, maar geeft ook meer gedetailleerde feedback, zodat de bestuurder een nauwkeuriger beeld kan krijgen van de beschikbare grip. Er is ook aandacht besteed aan de chassisstructuur van de DBR22. Unieke voor- en achterschuifpanelen verhogen de torsiestijfheid verder, met een op maat gemaakte kalibratie voor de adaptieve dempers die precisie en soepelheid bieden voor een mix van carrosseriecontrole en rijverfijning die de DBR22 tot een absoluut plezier maken om te rijden – op de weg of op het circuit.
De DBR22 heeft ook een 3D-geprint subframe aan de achterkant – de eerste keer dat Aston Martin een dergelijke methode heeft geïntroduceerd. Het onderdeel is gemaakt van meerdere 3D-geprinte onderdelen die zijn geprint van aluminium, die vervolgens worden verlijmd om het afgewerkte subframe te vormen. De voordelen zijn duidelijk, met een aanzienlijke gewichtsbesparing en geen vermindering van de stijfheid, plus de mogelijkheid om waar nodig speciale onderdelen te maken voor modellen met een ultralaag volume.
Roberto Fedeli, Aston Martin Chief Technical Officer, zei: “Technologie is cruciaal bij de constructie van DBR22, met uitgebreid gebruik van koolstofvezel overal en het gebruik van 3D-printen voor de vervaardiging van een structureel onderdeel. Als zodanig toont de DBR22 de unieke mogelijkheden van Aston Martin, met een ontwerp van wereldklasse gecombineerd met een wendbare, intelligente benadering van engineering en productie. Voor een auto die is ontworpen om de ultieme maatwerkservice te vieren, betekenen de technische ontwikkelingen dat de DBR22 echt het dynamische theater heeft dat daarbij past, waardoor het rijden net zo verslavend is als zijn uiterlijk.”
Marek Reichman, Aston Martin Chief Creative Officer, voegde toe: “We hebben onze ontwerpsystemen ingesteld op “hyper-drive”, waardoor de verkenning van formalisme verder wordt gestimuleerd en we proberen een toekomst uit te drukken in het hier vandaag. Waar zouden we heen kunnen gaan met de oppervlakken, verhoudingen en vorm. Door deze aanpak te combineren met geavanceerde processen, technologie en materialen, hebben we onze race-bloedlijn effectief gemoderniseerd en een nieuwe stamboom gecreëerd. DBR22 is een warmbloedige, rasechte Aston Martin-sportwagen vol snelheid, behendigheid en spirit, en een machine waarvan we denken dat deze de basis zal vormen voor veel van de iconen van morgen”.
Het DBR22-ontwerpconcept is te zien op Pebble Beach Concours D’Elegance van vrijdag 19 t/m zondag 21 augustus 2022.