Tekst & foto’s: Porsche
De high-performance sportwagen maakt optimaal gebruik van technologie en concepten uit de autosport. Zelfs buiten de hoogtoerige atmosferische motor met race-DNA en intelligente lichtgewicht constructie, zijn het vooral de koel- en aerodynamische systemen van de 911 GT3 RS die hem het meest rechtstreeks verbinden met zijn motorsportbroer, de 911 GT3 R.
Centraal-radiatorconcept geïnspireerd op de autosport – de basis voor actieve aerodynamica
De basis voor een aanzienlijke prestatieverbetering is het concept van een centrale radiator – een idee dat voor het eerst werd gebruikt in de Le Mans-klasse winnende 911 RSR en vervolgens in de 911 GT3 R. In plaats van de lay-out met drie radiatoren die we in eerdere auto’s zagen, vertrouwt de nieuwe 911 GT3 RS op een grote, schuin geplaatste centrale radiator in de neus van de auto, die zich op de plaats van de bagageruimte van andere 911-modellen bevindt. Dit heeft het mogelijk gemaakt om de vrijgekomen ruimte aan de zijkanten te gebruiken om actieve aerodynamische elementen te integreren.
Verstelbare vleugelelementen vooraan en op de tweedelige achtervleugel zorgen in combinatie met een aantal andere aerodynamische maatregelen voor 409 kg totale neerwaartse druk bij 200 km/u. Dit betekent dat de nieuwe 911 GT3 RS twee keer zoveel downforce genereert als zijn voorganger van de 991.2-generatie en drie keer zoveel als een huidige 911 GT3. Bij 285 km/u is de totale downforce 860 kg.
Voor het eerst wordt in een productie-Porsche een luchtweerstandsreductiesysteem (DRS) gemonteerd. Om een lage luchtweerstand en hogere snelheden op rechte stukken van de baan te bereiken, maakt de DRS het mogelijk om de vleugels met een druk op de knop binnen een bepaald werkbereik plat te drukken. De luchtremfunctie wordt geactiveerd tijdens een noodstop bij hoge snelheden: de vleugelelementen voor en achter zijn op maximaal gezet, waardoor een aerodynamisch vertragingseffect ontstaat dat de wielremmen aanzienlijk ondersteunt.
Het uiterlijk van de nieuwe 911 GT3 RS wordt gekenmerkt door het grote aantal functionele aerodynamische elementen. Het meest opvallende kenmerk van de GT-sportwagen is de door een zwanenhals ondersteunde achtervleugel, die in alle afmetingen aanzienlijk groter is. De achtervleugel bestaat uit een vaste hoofdvleugel en een bovenste, hydraulisch verstelbaar vleugelelement. Voor het eerst op een Porsche-productiemodel is de bovenrand van de achtervleugel hoger dan het dak van de auto. Bovendien heeft de voorkant van de 911 GT3 RS geen voorspoiler meer, maar een frontsplitter die de lucht die over en onder stroomt verdeelt. Sideblades leiden de lucht nauwkeurig naar buiten. Ventilatie van de wielkasten aan de voorkant wordt verzorgd via lamellenopeningen in de voorspatborden.
Inlaten achter de voorwielen, in de stijl van de iconische Le Mans-winnende 911 GT1, verminderen de dynamische druk in de wielkasten. Sideblades achter de inlaat zorgen ervoor dat de lucht naar de zijkant van het voertuig wordt geleid. Lucht uit de centraal geplaatste radiator stroomt naar buiten via grote neusgaten op de voorklep. Vinnen op het dak leiden de lucht naar buiten en zorgen voor koelere inlaattemperaturen achterin. Bij de nieuwe 911 GT3 RS worden de openingen in het achter zijpaneel uitsluitend gebruikt om de aerodynamica te verbeteren en niet om proceslucht aan te zuigen. De achterwielkast heeft ook een inlaat en een zijblad voor een optimale luchtstroom. De achterdiffusor komt uit de 911 GT3 en is licht aangepast.
Sportvering die vanuit de cockpit kan worden afgesteld
Omdat de wielkasten van de nieuwe 911 GT3 RS onderhevig zijn aan krachtige luchtstromen, zijn de componenten van de vooras met dubbele draagarmen ontworpen met druppelvormige profielen. Deze aerodynamisch efficiënte koppelingen verhogen de neerwaartse kracht op de vooras met ongeveer 40 kg bij topsnelheid en worden verder alleen gebruikt in high-end motorsporttoepassingen. Door de bredere spoorbreedte (29 millimeter breder dan de 911 GT3) zijn de voorasverbindingen met dubbele draagarmen navenant langer.
De 911 GT3 RS biedt drie rijmodi: Normal, Sport en Track. In de Track-modus kunnen de basisinstellingen individueel worden aangepast. Onder andere de uitgaande en ingaande demping van de voor- en achteras kunnen afzonderlijk en in meerdere stappen worden afgesteld. Het achterdifferentieel kan ook worden afgesteld via draaiknoppen op het stuur. Dit gebeurt snel en intuïtief met een bedienings- en displayconcept dat ook uit de autosport is geleend.
Op het stuur bevinden zich vier individuele draaiknoppen en een knop voor het Drag Reduction System (DRS). Deze draaiknoppen worden tijdens het afstelproces duidelijk weergegeven via grafieken in het instrumentenpaneel. De 911 GT3 RS beschikt ook over het trackscherm dat al bekend is van de 911 GT3. Met een druk op de knop weergeven de digitale displays op de twee 7-inch zijdisplays enkel essentiële informatie. Ook de schakelindicatoren links en rechts van de analoge toerenteller zijn overgenomen van de GT3.
Hoogtoerige vierliter zescilinder boxermotor
De 4,0-liter hoogtoerige atmosferische motor is verder geoptimaliseerd in vergelijking met de 911 GT3. De vermogenstoename tot 386 kW (525 pk) wordt voornamelijk bereikt via nieuwe nokkenassen met gewijzigde nokkenprofielen. Het single-throttle inlaatsysteem en de starre klepaandrijving zijn ontleend aan de autosport. De zeven versnelling Porsche Doppelkupplung (PDK) heeft een kortere overbrengingsverhouding dan de 911 GT3. Luchtinlaten op de bodem zorgen ervoor dat de transmissie zelfs extreme belastingen kan weerstaan bij veelvuldig gebruik op het circuit. De 911 GT3 RS accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en bereikt een topsnelheid van 296 km/u in de zevende versnelling.
Op de vooras worden aluminium monobloc vaste remklauwen met elk zes zuigers en remschijven met een diameter van 408 mm gebruikt. In vergelijking met de 911 GT3 zijn de zuigerdiameters vergroot van 30 naar 32 mm. Daarnaast is de dikte van de schijven vergroot van 34 naar 36 mm. De achteras is nog steeds uitgerust met remschijven van 380 mm en vaste remklauwen met vier zuigers.
De optioneel verkrijgbare Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) heeft 410 mm schijven op de vooras en 390 mm schijven op de achteras. De nieuwe 911 GT3 RS wordt standaard geleverd met gesmede lichtmetalen velgen met centrale vergrendeling. Sportbanden die geschikt zijn voor gebruik op de weg, met een afmeting van 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter, zorgen voor een hoge mechanische grip.
Lichtgewicht constructie
Intelligente lichtgewicht constructie is een basisprincipe van alle RS-modellen sinds de legendarische 911 Carrera RS 2.7. Dankzij een reeks lichtgewicht constructiemaatregelen weegt de 911 GT3 RS ondanks veel grotere componenten slechts 1450 kg. Zo zijn de deuren, voorvleugels, dak en voorklep gemaakt van CFRP. Ook in het interieur wordt lichtgewicht CFRP toegepast, bijvoorbeeld in de standaard volle kuipstoelen.
Verkrijgbaar met Clubsport- en Weissach-pakketten
Wat het interieur betreft, is de nieuwe GT-sportwagen afgewerkt in de typische RS-stijl: zwart leer, Racetex en carbonweefsel kenmerken de puristische, sportieve sfeer. De 911 GT3 RS is zonder meerprijs verkrijgbaar met het Clubsport-pakket. Dit omvat een stalen rolbeugel, een handbrandblusser en zespuntsveiligheidsgordels voor de bestuurder.
Het Weissach-pakket, dat tegen meerprijs verkrijgbaar is, omvat aanzienlijk meer. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn afgewerkt met een carbonweefsel. De stabilisatorstangen voor en achter, de koppelstangen achter en het schaarpaneel op de achteras zijn gemaakt van CFRP en dragen bij aan een verdere verbetering van de rijdynamiek. De rolbeugel, voor het eerst gemaakt van CFRP, bespaart ongeveer zes kilogram in vergelijking met de stalen versie.
Een ander hoogtepunt van het Weissach-pakket zijn de PDK-schakelpaddles met magneettechnologie uit de autosport. Dit maakt het schakelen nog dynamischer dankzij een nauwkeuriger drukpunt en een duidelijk waarneembare klik. Optioneel verkrijgbaar met het Weissach-pakket zijn magnesium gesmede wielen, die nog eens acht kilogram besparen.
Exclusieve Porsche Design-chronograaf
Geïnspireerd door de autosport-mentaliteit – waar maximale precisie voorop staat – heeft Porsche’s eigen horlogemakerij in Solothurn, Zwitserland, de 911 GT3 RS-chronograaf ontwikkeld. Dit mechanische horloge is gereserveerd voor eigenaren van de auto. Het is gebaseerd op een met glasparel gestraalde kast, gemaakt van natuurlijk of zwart titanium, en met een geschroefde kroon. Binnenin het horloge bevindt zich het mechanische Porsche Design chronograafkaliber WERK 01.200, dat COSC-gecertificeerd is vanwege zijn hoge nauwkeurigheid.
Dankzij de flyback-functie kan de drager de secondewijzer starten, stoppen en resetten met een enkele handeling. De chronograaf-drukknoppen, die zijn voorzien van ‘Start/Stop’- en ‘Next Lap’-lasergravures, laten zien dat het bij deze chronograaf niet alleen om het aangeven van de tijd gaat. Naast innovaties, zoals de pulsometerschaal op de bezel, zijn er ook veel designkenmerken en materialen van de GT3 RS terug te vinden.